Kui
keskerakondlik Tallinna Linnavalitsus tuli kaks aastat tagasi välja tõeliselt
asjaliku mõttega tasuta ühistranspordist, olid paljud jahmunud. Toibudes asusid
õelamad kohemaid kiiduväärt plaani maha tegema, justkui olla tegu
hullumeelse ideega, millest niikuinii mitte midagi välja ei tule. Ühelt
poolt oli mürgiste rünnakute taga teiste erakondade hirm meie südikuse ja nutikuse
ees, teisalt sõi neid tige kadeduseuss, et miks nad ise nii kuldse idee peale
ei tulnud ja seda ellu ei viinud.
Keskerakond
on aga ju varemgi asju suurelt ette võtnud ja ära teinud. Olgu selleks siis
tasuta koolitoit või Eesti Raudtee tagasiost riigi omandisse. Meie ideid on
algul ikka sõgedalt maha tehtud, ent aja möödudes võetakse neid, kui
loomulikke, vajalikke ja rahva hüvanguks tehtud asju. Oma tegemistes lähtume
vanast targast vanasõnast, et las koerad hauguvad, karavan läheb edasi!
Nüüd siis
võtsime sihiks teha ühistransport sõitjaile priiks üle kogu Eestimaa. Pean
siinkohal aga tunnistama, et tasuta ühistranspordi idee tundus alguses ka mulle
tükina, mis võib Tallinnal suu lõhki ajada, kuigi olin tollal abilinnapea Taavi
Aasa nõunik, kureerides transpordivaldkonda. Täna ei kujuta tallinlased
Tallinna tasuta ühistranspordita enam ettegi. Pealinlaste jaoks on iseenesest
mõistetav, et bussi-, trammi-, trolli- või elektrirongisõidu eest ei pea midagi
maksma. Ka opositsioon on Tallinna Linnavolikogus viimaks ometi taipama
hakanud, et tasuta ühistranspordi ründamine ei ole mõistlik tegevus.
Tallinn on
vägagi veenvalt tõestanud, et tasuta ühistransport on täiesti võimalik ja
toimiv lahendus. Nüüd on aga aeg astuda järgmine otsustav samm edasi ja muuta
ühistransport üle-eestiliselt priiks, mistõttu on Keskerakond võtnud
eesmärgiks, et kõik maakonna-sisesed liinid üle kogu Eesti oleksid tasuta.
See tähendab seda, et ka Lääne-Virumaal ringi sõites ei peaks tulevikus sõidu
eest maksma. Selle kulu kataks riik sõitja eest.
Kui Tallinn suudab, miks riik ei
suudaks?
Oleme välja
arvutanud, et kuna riik toetab dotatsioonide näol juba täna lausa 70% ulatuses
maakondlikku ühistransporti, siis selle ülejäänud 30% leidmine oleks juba
nii-öelda koera saba. Teisisõnu, täiendav kulu riigile oleks vaid ca 13
miljonit eurot, mille leidmine ei ole riigile ülejõukäiv. Pigem on see
poliitilise tahte küsimus. Umbes samapalju kulub ka Tallinna linnal oma
ühistranspordile. Kui Tallinn saab sellega hakkama, ei tohiks Eesti riigi puhul
ju küsimustki olla.
Palju on
räägitud sellest, et inimesed lahkuvad maakonnast pigem seetõttu, et tööle
sõitev transport on liiga kallis. Kuulen nii Tapa kui Väike-Maarja rahvalt, et
Rakveres oleks töökoht täiesti olemas, kuid transpordikulu röövib enamuse
palgast, mistõttu jääbki asi katki. Tean ka pensionäre, kes peavad kuu lõpus
naabrilt laenu küsima, et Rakveresse arstile sõita. Neid juhtumeid on küllaga,
kus inimesel saab reaalseks liikumistakistuseks pelgalt see, et tal lihtsalt
puudub raha bussipileti ostuks. Tallinna linna näitel võime aga tõdeda,
et seda muret on võimalik väga kiirelt ja lihtsalt lahendada.
Tasuta ühistransport aitab maal
elu hoida!
Teine
murekoht, mida kohtumistel üles tõstetakse on rahulolematus busside ja rongide
sõiduplaanidega. Tuuakse näiteid, kuidas rong väljub viis minutit varem
kui buss jõuab rongijaama. Kusjuures buss ongi väidetavalt selleks sõitma
pandud, et sõitjad jõuaksid rongile. Selliseid veidrusi ja tobedusi võib veel
teisigi olla. Samas, ega busside sõidugraafikud pole kivisse raiutud. Needki
tuleks ühes tasuta ühistranspordi loomisega kindlasti üle vaadata.
Kurb, et
sotsiaaldemokraadid, kes sõnades justkui rahvast hooliks, on riigivalitsusse pääsedes
araks löönud ja ei julge tasuta ühistransporti IRLi ja Reformierakonna halval
eeskujul enam toetada. Sellest on siiralt kahju, sest maakonnasisene
tasuta ühistransport aitaks kindlasti leevendada süvenevat
ääremaastumist, külade tühjenemist ja tagaks kättesaadavama transpordiühenduse
Rakvere ja teiste suuremate keskustega.
Kui me ikka
tahame, et rahvas Lääne-Virumaale jääks ja oldaks valmis siin töötama, tuleb
parandada maainimeste ligipääsu töökohtadele. Lääne-Virumaa tasuta
ühistransport ei ole midagi müstilist või utoopilist. See on täiesti reaalne ja
teostatav lahendus elu hoidmiseks maal. Isiklikult olen selle idee tugev
toetaja ja annan endast kõik, mis vähegi minu võimuses, et tasuta ühistransport
jõuaks Tallinnast ka Lääne-Virumaale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar